Kaapstad, surfen, wijn en vlechtjes - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van irisvandendriesschen - WaarBenJij.nu Kaapstad, surfen, wijn en vlechtjes - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van irisvandendriesschen - WaarBenJij.nu

Kaapstad, surfen, wijn en vlechtjes

Blijf op de hoogte en volg

02 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Genadendal

Ik begon net vol enthousiasme aan mijn blog, maar toen ik hem wilde opslaan was hij verdwenen.... Dus daar gaan we nog een keer.

Vorig weekend (20-21 feb) zijn we met de groep naar Kaapstad geweest. Op donderdag zijn we weggereden en hebben we ingecheckt in ons hostel: never @ home. Een heel schoon en fijn hostel! Toen we eenmaal compleet waren in Kaapstad zijn we met z'n allen uit eten geweest. 's Avonds zijn we uit geweest in Longstreet. Een van de bekendste straten in Kaapstad. We gingen er met de taxi naartoe. Dat kost maar twee euro per persoon ongeveer. Vrijdagochtend zijn we weer naar Longstreet gelopen. Daar hebben we wat gegeten bij Brownies & Downies. Daarna zijn we opgesplitst. Ik ben met Joyce en Sanne naar de Home Affairs gegaan, omdat een stempel in mijn paspoort niet klopt. Jammer genoeg is dat nog steeds niet opgelost. De rest van de groep ging naar de kapper om vlechtjes te laten zetten. Later op de dag hadden we afgesproken in Waterfront. Dit een groot winkelcentrum in Kaapstad met allerlei winkels (jaja, zelfs de H&M) en restaurantjes. We hebben toen bij een best chique restaurant voor een tienjte gegeten. Daarna zijn we weer even naar Longstreet gegaan. Ik kreeg helaas migraine, dus de avond eindigde vroeg voor mij. 's Nachts werden we wakker gesnurkt door onze 'vrouwelijke' kamergenoot. Ze snurkte zo hard dat onze bedden ervan trilden en we allemaal wakker werden. Er ontstond lichte twijfel of we een aantal slippers zouden gooien, maar we hebben ons netjes ingehouden ;) Zaterdagochtend zijn we weer naar Waterfront gelopen. Daar gingen we naar een foodmarket. Daar werden allerlei verschillende gerechten verkocht. Iedereen koopt iets waar hij zin in heeft en daarna kun je het met z'n allen aan een tafel opeten. Daarna zijn we teruggelopen richting het hostel. Daar kwamen we nog de groep uit Grabouw tegen, die toevallig in hetzelfde hostel geslapen hadden. Joyce, Danique, Marieke, Jeanne en ik zijn nog even naar Bokaap gereden. Daar hebben alle huizen een andere (felle) kleur. Daar hebben we een rondje gelopen en toen zijn we terug naar Genadendal gereden, omdat onze stageschool een feestje organiseerde in de middelbare school. Er kwam ook een band. We hebben een beetje gedanst en we werden vooral veel aangekeken. Het was best gezellig, maar na een tijdje hadden we het ook wel weer gehad. Het is hier trouwens gebruikelijk dat je naar zo'n feestje je eigen eten en drinken meeneemt.
De maandag er na (22 feb) zouden we met Rutger bij de buren gaan eten. We liepen er naar binnen en ondertussen loodsten ze ons weer naar buiten. Ze zeiden: we're going nextdoor. Wij dachten: nou, oke, we zullen het wel zien. En ineens stonden we in onze eigen tuin en begonnen wij te stressen, omdat wij geen eten hadden gemaakt. Maar dat was geen probleem zei de buurman. Hij maakte een vuurtje in onze tuin en zette er een stoofketel in. Hij heeft toen voor ons een lekkere potjiekos voor ons gemaakt. Er zat rijst, kip, spek, aardappels en een sausje in. Het was heerlijk! Zo hebben we een hele gezellig avond gehad met onze Afrikaanse buren.

Afgelopen weekend (27-28 feb) hebben we een heel leuk weekend gehad. Vrijdagochtend zijn we naar het plaatsje Strand gereden bij Somerset. Daar kun je op het strand liggen ;) Wij hadden een surfles geboekt. Ik had nog nooit gesurft. We moesten onszelf eerst in een wetsuit hijsen. Daarna zijn we met de boards naar het strand gelopen waar we uitleg kregen over het board en hoe je moet opstaan op je board. Het was heel erg leuk. We hebben allemaal op het board gestaan. Een paar lukte het echt goed. Daarna waren we allemaal moe en was mijn gezicht verbrand.
Na het surfen zijn we naar Stellenbosch gereden. Paddy, de coördinator van de studenten in Grabouw, gaf daar een optreden. Nadat we hadden ingecheckt in het hostel, hebben we even geslapen en daarna zijn we uit eten geweest. Na het eten hebben we ons met z'n tienen in een taxi gepropt, richting het optreden. Dat was lekker knus zullen we maar zeggen ;) We hebben een gezellige avond gehad en na het optreden zijn we nog heel even uit geweest Stellenbosch. We moesten niet te laat naar bed want de volgende ochtend werden we (na een snel ontbijtje) al om 9.00u opgehaald voor een wijntour. We werden de hele dag door onze gids rondgereden in een busje. We zijn langs 5 boerderijen (grote en kleine) geweest waar ze zelf hun wijn produceren. Dit hebben we ook van dichtbij mogen bekijken. Om 9.30u kregen we al 6 verschillende wijnen te proeven bij de eerste boerderij. Bij ieder wijntje kregen we een ander stukje kaas. We kregen geen volle glazen hoor ;) We kregen bij de wijntjes ook chocola (goede combinatie) en tussendoor kregen we een lunch. Aan het eind van de dag hadden we zo'n 25 verschillende wijnen geproefd. Toen we terug waren bij het hostel hebben we nog even geshopt en geslapen. Daarna zijn we weer uit eten geweest. Ik had gefrituurde hake besteld en toen kreeg ik een gigantische vis op mijn bord. Het was wel heel erg lekker. Na het eten zijn Danique en ik lekker gaan slapen en de rest ging nog uit.
Zondags zijn we weer naar Strand gereden waar we lekker hebben liggen zonnen en de zee in zijn geweest. Op een gegeven moment begonnen we te verbranden, dus toen was het tijd om naar huis te gaan. Joyce was echt heel erg verband, dus we hadden ook niet langer moeten blijven.

Daarnaast zijn we natuurlijk ook naar stage geweest. Het begint eindelijk een beetje te lopen. Joyce en ik hebben maandag en dinsdag een toets wiskunde afgenomen bij onze leerlingen uit graad 4 en 5 (groep 6 en 7). Ze hadden de toets niet zo goed gemaakt. Ik heb ze vandaag een voor een uit de klas gehaald. Ik heb keersommen en plussommen (cijferen) met ze geoefend. Na een duidelijke uitleg en samen oefenen ging het bij de meesten al beter. Bij een van de jongetjes ging het zo goed dat hij nog meer sommen wilde maken. Ik was echt een beetje trots op hem, haha.
We worden ook nog steeds plat geknuffeld in de pauzes. Er zijn twee jongetjes (James en Beyond) en die zijn niet bij ons weg te slaan. Ze willen steeds op schoot. Ze willen ons de hele tijd knuffelen en geven ons kusjes. Ze noemen ons ook steeds mama. We weten niet zo goed of dat door de thuissituatie komt. Van Beyond weten we dat zijn vader weg is en dat hij met zijn 5 broers bij zijn moeder woont.
Een van de juffen vertelde ook dat een meisje al sinds groep 3 wijn drinkt, omdat haar ouders verslaafd zijn. Dus als zij in slaap vallen, staan de flessen wijn gewoon voor het grijpen. Ze heeft zelfs een keer wijn mee naar school genomen. Best heftig om dit soort dingen te horen en ik weet ook niet zo goed hoe ik er op moet reageren.

Afgelopen maandag zijn we naar Caledon gereden. Bobbi had laats zulke mooie vlechtjes en dat wilde ik ook. Bij Bobbi hadden ze er alleen twee pakken haar in gevlochten en ik liet alleen mijn eigen haar vlechten. Ik heb twee uur in de stoel gezeten en toen ik klaar was vond ik het heel lelijk. Ik leek net een voetbal en ik voelde de wind op mijn hoofdhuid, heel apart. Ik heb het een dagje ingehouden en gister heb ik ze er weer uitgehaald. Toen het eruit was had ik een grote bos met haar, haha. Het zat eigenlijk best leuk. Een beetje Afrikaanse kroes ;)

Tot zo ver weer onze Afrikaanse avontuurtjes.
Morgen gaan we (hoe kan het ook anders) braaien bij de overburen van George Grey 15 en vrijdag gaan we met zeehondjes zwemmen :)

Soete groete!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Actief sinds 18 Jan. 2011
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 4281

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 08 Juli 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: